Kevyt sähköpyörä: Canyon Roadlite:ON 7 ja Fazua Ride 50 Evation

Kiinnostuin sitten sähköpyöristä minäkin. Sähköavusteinen polkupyörä on mainio kulkupeli: sen kanssa liikkuminen on edelleen liikuntaa, mutta se on myös mukavampaa. Kun pääsin koeajamaan kunnollista sähköpyörää eli Helkaman SE10:ä, kävi selväksi, että oman peruspyörän voisi vaihtaa sähköiseen (urheilupyörä on sitten erikseen, eikä se ole sähköistymässä mihinkään).

Helkaman kaltainen yli 20-kiloinen peruspyörä ei kuitenkaan houkutellut, joten lähdin tutkailemaan kevyempien sähköpyörien tarjontaa. Kävi ilmi, että sellaisiakin on tarjolla ja käytännössä niissä on järjestään moottorina joko Fazuan Evation tai Mahlen Ebikemotion. Nämä moottorit ovat suorituskyvyltään ehkä vähän kevyempiä kuin Helkaman Shimano Steps, mutta niin myös painoltaan.

No, ero itse koneiston painossa on itse asiassa yllättävän pieni: Shimanon Steps E6100 ja BT-E8010 -akku painavat yhteensä noin 5,7 kiloa, Fazuan Ride 50 Evation akkuineen noin 4,6 kiloa. Kevyen pyörän tekeminen vaatii siis vähän muitakin ratkaisuja kuin vain kevyemmän moottorin.

Canyon Roadlite:ON 7

Päädyin lopulta hankkimaan Canyonilta Roadlite:ON 7 -polkupyörän. Canyon on saksalainen pyörävalmistaja, joka myy pyöriä ainoastaan suoraan omasta verkkokaupastaan. Tämä mahdollistaa ainakin teoriassa vähän paremman varustelun samalla hinnalla, kun välikäsiä on mukana vähemmän. Canyon osaa verkkokaupan, pyörän ostaminen oli todella helppoa, täysin suomenkielistä (asiakaspalveluakin saa suomeksi) ja toimitus tapahtui odotusten mukaisesti noin viikossa maksamisesta.

Pyörä maksoi varusteineen ja postikuluineen noin 3500 euroa. Tämä on noin 500 euroa enemmän kuin Helkama SE10, mutta pyörä oli sen verran enemmän minun makuuni, että maksan mieluusti. Vaihteet ovat tässäkin Shimanon Deoret, tosin Hyperglide+-takapakalla. Jarrut ovat nähtävästi vähän paremmat, ja etuhaarukka on hiilikuitua (muuten runko on alumiinia). Ohjaustanko on yksiosainen hiilikuitutanko.

Kaikkinensa pyörä on miellyttävä kapistus, siinä missä ennen sitä käyttämäni Nishiki Pro SLD -hybridipyöräkin. Miinuspuolella vapaaratas pitää melkoista meteliä ja mattaharmaa väri on ehkä vähän tylsä. Pyörä on kuitenkin ennen kaikkea mukava ajettava ja riittävän kevyt, jotta sillä on miellyttävä ajaa ilman sähköavustustakin.

Canyon Roadlite:ON 7 -polkupyörä

Fazua Ride 50 Evation

Espanjalaisen Fazuan tekemä moottori eroaa jonkin verran ajatusmaailmaltaan Shimanon suositusta Steps-moottorista. Siinä missä Steps on integroitu pyörään hyvin vahvasti, Ride 50 Evationin voi irrottaa pyörästä ja ajella ilman moottoria. Jäljelle jää vain keskiö. Moottori irtoaa akun mukana, eli ottamalla moottorin ja akun irti ja peittämällä ne erikseen myytävällä kannella, pyörästä saa kertaheitolla 3,3 kiloa kevyemmän.

Moottorin nimellisteho on 250 W, maksimiteho 450 W ja maksimivääntö 55 Nm. Lukemat ovat itse asiassa samansorttiset kuin Stepsissä. Kaipa fakta vain on, että jos avustus saa olla maksimissaan 25 km/h, se ei jätä hirveästi pelivaraa. Avustustasoja on tässäkin kolme: kepeä sadan watin myötätuuli kevyellekin polkemiselle, 210 watin avustus joka potkii sitä enemmän mitä enemmän itse polkee ja sitten vaikeimpiin paikkoihin täysi 250 W avustus.

Nämä toimivat oikein mukavasti. Testasin tehokkainta avustusta jyrkimmässä paikallisessa mäessä (Hervantaan menevä Lukonojanmäki, puoli kilometriä 10% nousua). Kuski sai tehdä hommia, syke nousi kyllä yli 160:n, mutta avustuksen ansiosta olisi pystynyt jatkamaan matkaa saman tien ilman hengitystaukoa.

Akku

Suurin ero Helkama SE10:iin verrattuna on akussa: siinä missä Helkamassa on 504 Wh:n akku, Fazuan akku on vain 252 Wh. Pitkille reissuille tarvitsee siis vara-akun. Fazua mainostaa, että akku on vain vesipullon kokoinen ja painoinen eli ei mikään ongelma ja näin onkin – mutta ihan vesipullon hintaan ei päästä ja 430 € hinta rajoittaa varmasti haluja ostaa lisäakku.

Itse ajelen tällä pyörällä lähinnä lyhyempiä lenkkejä (alle 50 km), joten akun kesto ei ole ongelma. Akku kestää vähän käytöstä riippuen pari lenkkiä, jonka jälkeen se pitää ladata.

Akku on integroitu alaputken alapuolelle. Se on tavallaan ihan kätevää ja akkua ei esimerkiksi välttämättä tarvitse irrottaa pyörästä pysäköinnin ajaksi: jos sen ympäri laittaa U-lukon, akkua ei kyllä saa irti pyörästä poistamatta koko lukkoa. Toisaalta sijainti rungon alapinnalla tarkoittaa kuraista akkua, mikä on oma riesansa, jos sitä tuo sisätiloihin ladattavaksi. Akkua ei pysty lataamaan silloin kun se on kiinni pyörässä.

Säätimet

Fazualla on muutama erilainen säätövaihtoehto. Moottorin ohjauksen saa joko tankoon (tavalliseen tai droppiin on omansa) tai runkoon. Roadlitessä ohjaus on rungossa, alaputkessa. Tämä ei ole ihan nerokkain ratkaisu, ohjauspaneeli jää nimittäin vaakaputken alle piiloon ja sen nähdäkseen pitää kuikuilla ajaessa hankalasti vaakaputken ohi.

Tehonsäätönäppäimet ovat vähän epäkäytännölliset muutenkin, on epävarmaa meneekö painallus perille vai ei, painamisesta ei saa mitään palautetta, jos ei näe miten valot vaihtuvat. Hanskat kädessä napit eivät toimi ollenkaan. Jos tykkää säädellä avustuksen tasoa paljon ajon aikana, tämä ratkaisu on varmasti ärsyttävä. Jos säätää kerran ja ajaa sillä, niin sitten tämä ei liiemmin haittaa.

Muutenkin kun mitään näyttöä ei ole, ajon aikana ei paljon tietoja katsella. Tätä tarkoitusta varten Fazualla on kuitenkin Fazua Rider -mobiilisovellus, eli jos puhelimen virittää kiinni ohjaustankoon, siihen saa sitten nopeusmittaria, akun tilan seurantaa ja vissiin avustustason säätöäkin. En ole vielä kokeillut käytännössä. Moottorille on olemassa myös erillinen tietokoneohjelmisto, jolla voi ilmeisesti kustomoida toimintaa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.