Hakukoneoptimoinnin alkeet WordPressissä

Olennaisimmat ensiaskeleet ovat unohtaa kaikenlainen kikkailu ja keskittyä tekemään hyvää sisältöä. Sillä pääsee tosi pitkälle.

Tekniset seikat kuntoon

Hyvän sisällön tueksi sivujen pitää olla teknisesti kunnossa. Se tarkoittaa:

Sisältöön selkeä rakenne

Sisällön puolella perusjuttuja on selkeä rakenne, eli joka sivulle yksi <h1>-otsikko, jonka sisältö liittyy olennaisesti sivun sisältöön ja sitten sen alle <h2>- ja <h3>-otsikoita järkevällä tavalla. Ylipäätään sivun sisällön pitää olla sellaista, että se palvelee käyttäjiä: jos sisältö on hyödyllistä, ainutlaatuista ja selkeästi esitettyä, tuloksiakin tulee.

Metatiedot

Metatiedoista olennaiset ovat otsikko (title) ja kuvaus (description). Nämä näkyvät Googlen hakutulossivuilla ja vaikuttavat siihen, klikkaako kävijä itsensä tulossivulta sinun sivuillesi. Näiden säätöön tarvitaan joku plugini, esimerkiksi Yoast SEO.

Metatiedoissa ei ihmeellisiä salatieteitä tarvita, kun pitää mielessä merkkirajat (otsikolle noin 60–70 merkkiä, kuvaukselle noin 150 merkkiä, Yoast SEO osaa kyllä rajat) ja kävijöiden palvelun: nämäkin tehdään kävijöitä varten, eli otsikon olisi hyvä kertoa mistä sivussa on kyse, tärkein asia ensin, ja kuvauksen sitten selventää, miksi sivulle pitäisi tulla.

Osoiterakenne

Vielä yksi tekninen juttu: sivuston osoiterakenne (Asetukset > Osoiterakenne) on syytä säätää sellaiseksi, että sivun URLiin tulee kryptisten numerosarjojen sijasta sivun otsikko.

Sen enempää ei oikeastaan tarvitse teknisistä seikoista näin ensialkuun välittää, sisältöön keskittyminen on kannattavampaa.

3 kommenttia kirjoitukseen “Hakukoneoptimoinnin alkeet WordPressissä

  1. Kiitos. Asensin tuon thesis-teeman ja hain vinkkejä hakukoneoptimointiin. Hienoa, että jaat know-how -tasi!

  2. moi olen aika aloittelija teen ensimmäisiä sivuja ”webnode” ja kysyisin tuosta hakukone optimoinnista, kuinka se toimii webnoden sivuilla eli mitä tulee millekin riville.
    siellä on tällaisia vaihtoehtoja : sivun nimi, url-osoite, pääsivu, otsikko,
    meta tagit: avainsanat, kuvaus
    tagit
    mitä noihin pitäis tulla

  3. Marko, metatagien kuvaus on ”meta description”. Kokeilemalla selviää, mikä noista kentistä on otsikko, joka selaimessa näkee; olettaisin, että otsikko, mutta tiedäpä tuosta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.