Kirjavinkit

Perustin Kirjavinkit huhtikuussa 2002. Halusin tehdä kirja-arvostelusivun, jossa voisin esitellä suosikkikirjojani. Alunperin ajatuksena oli auttaa kirjastossakävijöitä — olin vähän aikaisemmin aloittanut kirjastonhoitajaksi valmistavat opinnot yliopistossa ja täynnä kirjastonhoidollista intoa — ja esitellä spoilaamatta uudempia ja vanhempia kirjoja. Rakensin sivut ja sisällönhallintajärjestelmän ja sain pari kaveria mukaan, ja siitä se lähti.

Nyt Kirjavinkeissä on esitelty yli 2 000 kirjaa, avustajia on runsaasti ja uusia kirjoja esitellään ahkerasti kiitos arvostelukappaleita jakelevien kustantajien. Kävijöitä riittää, samoin kuin tilaajia. Helmikuun 2010 lopussa RSS- ja sähköpostitilaajia on nelisensataa ja Facebook-faneja yli 600 — joskin vielä pari viikkoa sitten Facebook-faneja oli vain parisataa, joten saapa nähdä minne tämä fanitulva Kirjavinkit oikein viekään.

Päivitys: helmikuun 2012 alussa RSS- ja sähköpostitilaajia on noin 700, Facebook-faneja melkein 4 000. RSS ei vedä väkeä, mutta Facebook-faneja on kertynyt oikein mukavasti.

Kirjavinkit on myös Googlen suosiossa taidokkaan hakukoneoptimoinnin, pitkän historian ja vuosien varrella kertyneiden linkkien ansiosta. Useimpien arvosteltujen kirjojen nimellä rankkaamme hyvin (pääasiassa kilpailun puutteen vuoksi) ja kirja-arvostelut -haussa tappelemme ykköspaikasta Hesarin kanssa. Meillä on ehkä hitusen Hesaria pienempi budjetti, joten voimme olla tyytyväisiä.

Historiaa

Varhaisin versio Kirjavinkeistä löytyy Internet Archivesta kesäkuulta 2002. Sivut olivat silloin alkuperäisessä asussaan. Tyyli oli ehdottoman mustavalkoinen ja CSS-tyylimäärittelyt taisivat rajoittua vasemman reunan marginaaliin. Löysin RSS-tiedostot syksystä 2002 ja syyskuussa Kirjavinkeillä oli jo oma RSS-syöte. Jos ulkoasu olikin karu, tekniikan kehitystä sentään seurattiin.

Kirjavinkit-sivusto vuonna 2002

Kirjavinkit alkuperäisasussaan vuonna 2002. Askeettisuus hallitsee.

Harmillisesti Internet Archiveen ei ole tallentunut Kirjavinkkien seuraavaa kehitysastetta. Joitain vuosia mentiin omatekoisella softalla, mutta sen rajoittuneisuus kävi entistä ilmeisemmäksi. Tietokantana toimi muun muassa tekstitiedosto. En saanut aikaiseksi koodata MySQL-pohjaista järjestelmää itse, vaan päätin heittää vinkit Movable Typellä pyörivään blogiin. Blogi tuli käyttöön viimeistään joskus 2007.

Sen jälkeen vuorossa oli siirtyminen omalle domainille. Ostin nuukana miehenä halvemman Kirjavinkit.net-osoitteen kesäkuussa 2008 ja heti maaliskuussa 2009 vaihdoin osoitteeksi asiallisemman Kirjavinkit.fi. Siinä välissä softaksi vaihtui WordPress, joka nyt vaan on paljon Movable Typeä parempi.

WordPressilläkin on uudistettu. Alunperin Kirjavinkit käytti Copyblogger-teemaa, jota muokkasin raskaalla kädellä. Muokkaukset, muun muassa erilaiset sivupalkit erityyppisillä sivuilla, menivät jo hieman hankaliksi ylläpitää, koska muutokset olivat hajallaan teeman eri tiedostoissa. Lopputuloksena oli ylimääräistä päänsärkyä ja hankaluutta.

Nykyinen versio

Elokuussa 2009 avasi ovensa nykyinen versio, Thesiksellä tehty Kirjavinkit. Nyt kaikki omat muokkaukset ovat siististi yhdessä tiedostossa (jolla onkin sitten mittaa yli 1 200 riviä). Sivuilla on varsin paljon kaikenlaista omaa säätöä.

Esimerkiksi kirjailijat ovat kategorioina (voin muuten kertoa, että WordPressiä ei ole ihan suunniteltu satoja kategorioita varten) ja kategoriat on nimetty aakkostamisen vuoksi muotoon Sukunimi, Etunimi. Koska sellainen näyttää kuitenkin sivuilla hölmöltä, useimmissa paikoissa nimet käännetään muotoon Etunimi Sukunimi. Käännös on aika triviaali operaatio, mutta aiheuttaa kuitenkin omaa päänvaivaansa ja pahimmassa tapauksessa pluginien säätötarvetta, jos pluginin tekijä ei ole tajunnut ajaa kategorioiden nimiä single_cat_title-filtterin läpi niinkuin pitäisi (useimmat eivät tajua).

Päivitys: kirjailijat ovat nykyään kategorioiden sijasta omassa taksonomiassaan, mikä taas vapautti kategoriat muuhun käyttöön.

Muutakin vastaavaa säätöä on, esimerkiksi kirjojen nimissä on aakkostuksen vuoksi käytetty muotoa ”English Title, The”, mutta sivuilla näytettäessä nämä käännetään joka kohdassa muotoon ”The English Title”. Ihan pakasta vedetty Thesis Kirjavinkeissä ei siis ole käytössä. Toisaalta tällaisen säädön tekeminen on Thesiksessä aika näppärää.

Ulkoasun suhteen suuria muutoksia ei ole tehty. Valikko on purettu ja korvattu Copybloggerin mallin mukaisella yksinkertaisemmalla valikolla ja yläpalkki on muutenkin levitetty koko sivun levyiseksi.

Kirjojen kansikuvat toteutetaan myös vähän mutkikkaasti, eli kuvan osoite tulee meta-tiedoista (missä on muutenkin runsaasti kirjojen tietoja, esimerkiksi kustantajat, suomentajat, alkuperäisnimikkeet, vuodet ja muut) ja oma koodi asettelee kuvan sitten tilanteeseen sopivalle paikalle. Näin saadaan kuvat oikeaan yläreunaan arvostelusivulla ja vasempaan reunaan etusivulla ja esimerkiksi hakutuloksissa ja arkistosivuilla. Lopputulos on ihan nätti. Kuvissa on myös käytössä skripti, joka säätää kuvat automaattisesti oikean kokoisiksi.

Hakua pyörittää luonnollisesti Relevanssi. Se on tarpeen monestakin syystä. Uusimpana lisäyksenä haku hakee myös kategorioista. Tämä ominaisuus tuli Relevanssiin versioon puhtaasti Kirjavinkkien tarpeesta, monethan (muun muassa Kirjavinkkien avustajat, jotka etsivät, onko jotain tiettyä kirjaa jo vinkattu) haluavat hakea nimenomaan kirjan kirjoittajan mukaan.

Bisnes

Kirjavinkit oli muiden sivujeni tapaan aluksi ehdottoman epäkaupallinen ja sittemmin olen yrittänyt monetisoida sitä keinolla millä hyvänsä. Kirjoissa ei valtavasti rahaa liiku, mutta parin vuoden leikkimisen jälkeen rohkenin laittaa kirjakauppojen affilinkit kunnolla esille. Kirjavinkit maksaa helposti ylläpitonsa ja vähän ekstraa.

Bookplussan ohella olen kokeillut muita kirjakauppoja. CDON (joka on itse asiassa sama firma kuin Bookplus) toimii hyvin, Booky.fi näyttäisi menevän myös ihan mukavasti. Amazon ei ole toiminut, sen sijaan Book Depositoryn affiohjelma toimii jotenkuten ja tuottaa maksuja useammin kuin kerran viidessä vuodessa (joskaan ei edes viittä kertaa vuodessa).

Google-mainoksia olen kokeillut vaihtelevissa määrin, niiden teho on heikohkoa, mutta ei niitä nyt ihan ilmaiseksi tarvitse sivuilla pitää. Kilpailusivuilla ne ovat erinomaisen paikallaan. Vinkkinä tänne asti lukeneille mainittakoon, että kilpailusivuilla ravaa paljon väkeä, jotka kilpailun täytettyään haluavat jonnekin muualle — he klikkaavat ilomielin jotain muuta kilpailua mainostavaa mainosta. Saan kilpailujen ajan todella muikeita klikkiprosentteja ja EPC-lukuja noihin mainoksiin, volyymi tosin on sen verran pientä ettei kilpailu tuota lähellekään kolminumeroista rahamäärää. Kattaa se verojen jälkeen palkinnon lähettämisen postikulut sentään.

Kysy tai kommentoi

  • (ei näy muille)

XHTML: Voit käyttää näitä tägejä: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> <pre lang="" line="" escaped="" cssfile="">