Cities: Skylines

Cities: Skylinesin kansiSimCity oli aikoinaan kova juttu, sitten Transport Tycoon. Sen jälkeen on kaupunginrakentelu ja liikennelogistiikka jäänyt vähemmälle. Tartuin kuitenkin heräteostoksena Cities: Skylinesiin, kun peliä julkaisupäivänä Facebookissa hehkutettiin. Vasta myöhemmin tajusin, että niin, tässähän tuli tuettua paikallisia tekijöitä, sillä pelin tehnyt Colossal Order on tamperelainen pelifirma.

Peruskuvio on tässä tuttu jo ensimmäisestä SimCitystä: kaupunkia rakennetaan, ilman sen kummempia tavoitteita. Jos kaikki sujuu hyvin, kaupungin väkiluku kasvaa ja kassa voi hyvin. Jos sählää liikaa, väki lähtee ja rahat loppuvat.

Kaiken takana on liikenne

Pelaaminen on yksinkertaista: vedä teitä ja kaavoita niiden varrelle kysynnän mukaan asuntoja, kauppoja tai teollisuutta. Asuntoja ja kauppoja on kahta lajia, matalaa ja korkeampaa, ja teollisuutta voi tehdä perinteisten tehtaiden lisäksi kehittyneemmillä toimistoilla.

Lisäksi pitää huolehtia koulutuksesta, terveydenhuollosta, palokunnista, poliiseista, jätehuollosta, vedestä, sähköstä ja joukkoliikenteestä – siinäpä sitä puuhaa riittääkin. Pelaaminen on kuitenkin leppoisaa, Cities: Skylines ei kiristä hermoja vaan pelatessaan saa aika lailla rauhassa keskittyä hiomaan sitä osa-aluetta kaupungista, joka sillä hetkellä tärkeimmältä tuntuu.

Pohjimmiltaan kyse on liikenteestä: kaupunkien ongelmat ovat yleensä sitä, että liikenne ei kulje. Monet muut ongelmat johtuvat lopulta siitä, että liikenne ei kulje, eivätkä palveluja tuottavat ajoneuvot pääse perille. Silloin jätettä kertyy, sairaat ihmiset eivät pääse sairaalaan, talot palavat poroksi ja teollisuus kuihtuu. Joukkoliikennettä ja sujuvia liikenneratkaisuja on siis jaksettava pohtia.

Liikenteen kanssa säätäminen tuo kuitenkin miellyttäviä onnistumisen elämyksiä, kun saa jonkun kiperän liikennepulman ratkaistua ja ruuhkat poistettua (tosin yleensä ruuhkia ei saa pois, ne vain siirtyvät jonnekin muualle…).

Liikennehässäkkää

Uskokaa tai älkää, näilläkin teillä on tarpeellinen tehtävänsä. Oikealla on teollisuusalue, josta kulkee rekkaralli keskellä vasemmalla olevalle rautatieasemalle. (Tätä nykyä tässä kohdin kulkee toinenkin maantie pohjoiseen ja teitä on muutenkin optimoitu lisää, tämä on liikenteen suhteen hankalin paikka kaupungissani).

Viehättävä peli

Cities: Skylines on nätti peli ja toimii enimmäkseen sujuvasti. Jouduin iMacillani hieman tinkimään grafiikka-asetuksista, mutta käytännön merkitystä tinkimisellä ei ollut. Nyt peli toimii hyvin, mitä nyt joskus vähän tahmii. Bugeja ei ole tullut vastaan, peli on sekoillut tasan kerran, eikä silloinkaan mitään vahinkoa tapahtunut.

Kaupunkia voi tarkastella monenlaisesta perspektiivistä ja katunäkökulmaa kun katselee, niin hienoltahan se näyttää. Aika paljon kaupungissa on samannäköisiä rakennuksia, mutta eipä se minua ole tähän mennessä juuri haitannut. Kaupunkia ja sen vilinää on mukava katsella.

Messukeskus

Edessä oikealla messukeskus ja vasemmalla toimistoja, takana vuoren rinteellä kohoaa kaivosteollisuutta.

Tolkuton määrä hupia

Citiesiin on helppo jäädä koukkuun. Se on mukava hiekkalaatikko, joka etenee sopivasti, että pelaaminen pysyy mielekkäänä. Koen pelit herkästi turhauttaviksi ja stressaaviksi, siksi Cities on kaikessa rauhallisuudessaan miellyttävä. Pidemmän päälle voi olla, että melko tavoitteeton kaupunginrakentelu alkaa kyllästyttää, mutta olen varma, että tauon jälkeen kaupunkien pariin on taas mukava palata.

Jo nyt yhdelle pelitunnille on tullut hintaa alle euro, joten hintakaan ei ole paha. Erityisesti miellyttää, että peliin sijoitetuista euroista joku osa on vierinyt Tampereelle asti. Cities onkin kelpo ostos kaikille konfliktittomasta pelaamisesta ja rennosta ongelmanratkaisusta kiinnostuneille, peliä on helppo suositella kaikille kaupunginrakentelusta kiinnostuneille.

Ikäraja ja sopivuus lapsille

Cities: Skylines sopii kaikenikäisille, tosin lasten pelattavaksi se on vaikea (ja englanninkielinen).

Modikulttuuri kukoistaa

Colossal Orderilla on ymmärretty avata pelinkehitystyökalut pelaajien käyttöön, joten heti alusta pitäen tarjolla on ollut runsaasti sekä pelin toimintoja muuttavia modeja että ulkoasuun keskittyviä lisärakennuksia ja sen sellaista.

Tällaisia modeja käytän itse:

  • Slow Trash Production – Hidastaa roskantuotannon puoleen. Perusasetuksilla roskaa syntyy aika paljon ja sen käsittelystä tulee iso ongelma.
  • Traffic Report Tool – Joku liikenteenanalysointityökalu on syytä olla, minä käytän tätä. Tällä näkee havainnollisesti, mihin joku tietty auto on menossa ja millaisia liikennevirtoja tietyllä tienpätkällä kulkee.
  • Toggle Traffic Lights – Tällä modilla saa valita, tuleeko risteykseen valot tai ei, oletuksena valot tulee kaikkiin vähänkään isompiin risteyksiin. Se taas pätkii liikennettä pahasti.
  • Slow Citizen Aging – Oletusarvoisesti väki vanhenee melko nopeasti ja tuloksena on hupaisia kuolinaaltoja, kun uuden asuinalueen ensimmäiset asukkaat alkavat kuolla yhtä aikaa. Tämä modi muuttaa sitä.
  • Level Up Balance – Muuttaa alueiden kehitysvaatimuksia. Ihan fiksun oloinen päivitys, vaikka en nyt hirveästi osaakaan analysoida tätä.
  • Automatic Bulldoze – Koska kyllästyin kyttäämään ja tuhoamaan autioituneita taloja itse.

Kysy tai kommentoi

  • (ei näy muille)

XHTML: Voit käyttää näitä tägejä: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> <pre lang="" line="" escaped="" cssfile="">

Yksi kommentti – uusimmat ensin, eli kysymykset löytyvät vastausten jälkeen

  1. Ville

    Huippu kirjoitus! Tosi mielenkiintoinen peli on kyseessä ja myös tämä Tamperelainen peliyritys oli minulle täysin uusi tuttavuus. Hienoa työtä ovat kyllä tehneet, tykkään!